Grafika G80
G80 - nová krev
S přechodem na novou platformu G80 a grafické karty kompatibilní se standardem DirectX 10, udělala NVIDIA (alespoň to zatím tak vypadá) podobný hattrick, jaký se povedl Intelu s novými procesory Core 2 Duo. Původní řada čipů byla ukončena a nahrazena zcela novým, od základu přepracovaným a samostatně vyvíjeným řešením.
Není pochyb o tom, že se v době uvedení čipu G80 jednalo o krok vskutku revoluční - navíc krok tím správným směrem (alespoň pokud vezmeme v úvahu trend "unifikace výpočetních jednotek", kterým se ubírá aktuální vývoj rozhraní DirectX 10).
Místo několika vysoce optimalizovaných "výrobních linek" - zde máme velké množství univerzálních Stream Procesorů (SP), které navíc běží na vysoké frekvenci 1350MHz. Čip G80 těchto jednotek obsahuje 128 (respektive 96 u modelu 8800GTS).
Tímto krokem NVIDIA získala body tam, kde dříve její čipy (například čip G71 řady GeForce 7900) více nebo méně pokulhávaly (a je toho hodně: zde vyjmenuji konečně kvalitní "filtrování" textur a vyhlazování hran implementované čipem G80...) a zároveň odložila boj s ATi na dobu, než ta do světa vypustí svůj čip R600 kompatibilní s DirectX 10.
NVIDIA uvedením G80 na výkonovém kolbišti zvítězila, ale horší to už bylo na poli ekonomiky výroby. Čip totiž integruje do nynějška nepředstavitelné množství 681 mil. tranzistorů a z toho plynou:
- vysoké náklady na jeho výrobu,
- nižší výtěžnost (takto složitých) funkčních čipů.
Sušenky G80 se pečou u TSMC 90nm polovodičovým procesem...
Podtrženo sečteno - NVIDIA ještě tak drahý čip ve své historii nikdy nevyráběla. Bylo evidentní, že v případě uvedení čipů střední třídy s tímto faktem jistě něco udělá a ke slovu se dostanou nůžky osekávající funkční jednotky G80.
Poslední střípkem mozaiky před uvedením čipů 8600 GTS a 8600 GT byla situace ve stáji ATI, která se stále trápí s mnohokrát odkládaným čipem R600 (poslední zprávy hovoří o Q4 2007). R600 může být dobrým čipem, ale do okamžiku jeho uvedení je to NVIDIA, která nabízí funkční hardwarové řešení pro DirectX 10 (a je jedno, jestli na budoucí hry kompatibilní s tímto standardem výkonově stačí, nebo nikoliv).
NVIDIA při plánovaní nových čipů střední třídy (jádro dostalo název G84) vycházela z těchto faktů:
- má k dispozici výkonný (ale výrobně drahý) čip kompatibilní s DirectX 10 (Shader Model 4) určený pro karty GeForce 8800 GTX,
- k dispozici je také levnější varianta 8800GTS s 320MB DDR3 (prodej toho čipu je ale stále rentabilní),
- ATi nemá zatím žádný ekvivalentní DX10 čip, části uživatelů je přitom jedno, že minulá generace čipů ATi podává stále skvělé výsledky,
- případné problémy s konkurenčními čipy pro DX10 bude NVIDIA řešit až tehdy, kdy skutečně nastanou - pak může například přijít s nějakým mezitypem...
NVIDIA ve finále více vydělá na méně výkonné střední třídě - většina opravdových fanoušků připlatí za GeForce 8800GTS a ostatním nevydrží grafické karty 8600 tak dlouho, aby ji záhy nechtěli vyměnit za něco "stejně dobrého (namlsaní hrami DX10), ale mnohem výkonnějšího".