Jdi na obsah Jdi na menu
 


Truck trial - balet kolosů

Pokud jste na trati, svět pro vás přestává existovat. Jste pouze vy, spolujezdec a auto. Není nic důležitějšího, než naslouchat svému vozu a věřit, že to společně dokážete. Když se tohle naučíte, máte velkou šanci na úspěch. Truck Trial vznikl koncem padesátých let v Británii. Do Ouběnic na Příbramsku ho z Německa přivezl Peter Böthken a v Čechách se jezdí od dubna 1999. Nový adrenalinový sport - soutěžení náklaďáků v extrémním terénu - měl od té doby pětadvacet závodů.

 

AUTA - TŘÍTUNOVÍ DROBEČKOVÉ

Závodí tu nejen tovární vozy známých značek jako Tatra, Iveco, Avia, Praga, V3S, Ifa nebo Mercedes Unimog, ale i prototypy. „Drobečkové“ nad 3,5 tuny. U jejich pojmenování se majitelé museli vyžívat. Jména jako Šílený Max, Mouchoď, Edward nebo Pinocchio prozrazují cosi o atmosféře závodů.
Skutečnou kuriozitou mezi trucktrialovými vozy je Zil, vůz ruské výroby, jedenáctitunové monstrum na osmi kolech, z něhož se dřív odpalovaly rakety. Tento devět metrů dlouhý a téměř tři metry široký kolos si pořídilo před časem pro zábavu šest mužů z Újezda nad Lesy. „Byla to spíš náhoda, že jsme na něj natrefili, běžně taková auta k prodeji vůbec nejsou,“ říkají. Zil, vyrobený před dvaceti lety v Sovětském svazu, je skutečně výjimečný. Zejména svými dvěma sedmilitrovými motory. Tři nádrže pojmou 400 litrů pohonných hmot. Újezdská parta se původně chtěla vozit jen po polích. Pak zjistili, že existuje Truck Trial, a měsíc pracovali na přípravě „speciálu“. Tým kolem Zilu vytvořil hned dvě posádky, což závodní pravidla povolují. Na rozdíl od soupeřů jsou v kabině hned tři lidé. Uprostřed sedící člověk má totiž na starosti sledování monitoru, kam je převáděn obraz z kamery, snímající zadní část vozu.